Strona childheaven.pl używa plików cookies by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji w Polityka cookies

Choroby dziecięce

Pomoc dla dziecka

Pierwsze słowa

Admin, 2014-07-23 14:08:37

Pierwsze słowa dziecka cechuje bardzo intensywne zabarwienie uczuciowe. Siła emocji i gwałtowna potrzeba ich przekazywania jest ogromna. Stanowi to silę motoryczną do używania narządów mowy. Słowo służy do wyrażania myśli, potrzeb, pragnień i głębokich emocji. Posiada już swoje znaczenie i zabarwienie uczuciowe. Służy do porozumiewania się z otaczającym dziecka światem najbliższych mu osób.

Początkowo słowem tym jest rzeczownik lub wykrzyknik: już, tam, tu, daj. Rzeczowniki mają charakter słów – haseł, a ich treść pojęciowa znaczenie przekracza ich treść formalną. Dla przykładu słowo - mama może oznaczać – chcę do mamy lub gdzie mama, a także mamo podaj mi misia. Skąpy zasób rzeczowników wzbogaca gest i zmienna intonacja głosu dziecka. Na przykład na widok piłki dziecko krzyczy - piłka, z pytając amina zapytuje – gdzie jest piłka, ze zmianą intonacji domaga się piłki.

Dziecko zaczyna mówić coraz więcej i z coraz większą ekspresją. Jego mowa staje się na razie małym strumykiem, który jednak stopniowo przebija sobie dalszą drogę. Dziecko czuje radość i przyjemność z ekspresji mowy, używania mięśni i strun głosowych czy wydawania dźwięków. Przekazuje swoje myśli i komunikuje się z otoczeniem. Dlatego należy uważnie, dobrze słuchać dziecka, by poznać jego sposób porozumiewania się i motywować je do dalszej czynności mówienia.

Dźwięk, sylaba i słowo wyprzedzają komunikacje. Stanowią podwalinę do prawidłowego przebiegu rozwoju mowy. Oprócz tego towarzyszą mówieniu komunikatywnemu w postaci mowy monologizowanej dziecka 2, 3 letniego.

Dziecko odczuwa też coraz większą potrzebę łączenia aktywności słownej i cielesnej. Dziecko do 3 lat wykazuje już coraz większą harmonię ruchu, a im więcej ruchu tym lepiej i swobodniej płyną słowa. Te słowa, choć nieadresowane, często towarzyszą wykonywanej czynności objaśniając ją wymownie np. już zrobiłem, otwieram drzwi, do pudełka itd. Słowa odpowiadają nasileniem i rytmem wykonywalnemu ruchowi dziecka. Towarzyszą każdej zabawie i często mają charakter cichego monologu. W momencie odniesienia sukcesu wydobywa się z ust dziecka odpowiednio nasilony odgłos. Dziecko milknie zazwyczaj w sytuacji, gdy czynność nie wymaga szczególnego skupienia i wysiłku. Tłumaczy to fakt ciszy i milknięcia malucha podczas zabawy.

Poza ruchem, który jest ważnym bodźcem do rytmicznego i prawidłowego układania słów znaczącą rolę pełnią także wewnętrzne, głębokie przeżycia dziecka (sfera emocjonalna i psychiczna).